advertisement

KELEBIHAN KACANG SOYA






Kacang soya ni banyak manfaatnya. Sebab tu la, saya paksa diri untuk suka susu soya. Saya memang dari kecik lagi elergi sikit dengan soya ni. Bukan elergi badan naik alahan ke apa, tapi saya tak boleh minum soya, saya tak lalu. Bau soya pun tak boleh. 

Walaupun saya tak suka soya, tapi saya yakin dan percaya ramai kan yang suka soya. Tengok lah kawan-kawan sekeliling, rata2 suka soya. Derang ni tak habis-habis ajak  saya minum soya. Nak buat macam mana tekak saya tak leh terima.  

Tetapi, kalau soya ESP ni saya boleh minum. Sebab apa? Sebab ESP rasanya tak la soya sangat(maksudnya rasanya tak kuat sangat macam air soya yg belambak kat pasaran ni). Saya ni tak boleh minum soya sebab baunya. 

Jom ketahui sedikit sejarah tentang kacang soya.
 
Kacang soya merupakan hasil utama dinegeri China dan pada abad ke 17, pedagang dari Eropah telah membawa balik kacang soya ini ke eropah dan ianya mula diperkenalkan di Amerika Syarikat pada awal tahun 1765. Sebenarnya, soya mula ditanam di Asia Timur.  Kacang soya atau nama saintifiknya Glycine Max tergolong dalam keluarga Fabaceae yang ditanam sebagai makanan untuk manusia dan ternakan. 
 
Soya adalah sumber protein lengkap kerana sejumlah besar asid amino penting yang diperlukan oleh tubuh manusia berada di dalamnya.
Terdapat banyak manfaat yang boleh diperoleh dari kacang soya. Antara yang sering diperkatakan ialah:-

1.       Murah dan tinggi protein
Ia merupakan makanan yang tinggi protein yang seimbang dan baik untuk kesihatan. Ianya lebih murah daripada daging merah, susu atau telur. Sumber protein yang terkandung di dalamnya adalah sebanyak 50% bagi setiap 100 gram sekali gus menjadikan ia 2 kali lebih baik dari kacang tanah, 11 kali lebih bagus dari susu dan 3 kali lebih elok dari telur. 

2.       Kaya dengan bahan mineral
Ianya kaya dengan sumber mineral yang berkhasiat seperti kalsium, sodium, manganese, magnesium, zat besi dan fosforus, vitamin A,B,C,D dan lecithin. 

3.       Kurangkan risiko serangan jantung

4.       Membekalkan tenaga
        Ianya kan kaya dengan protein. Tambahan pula, kacang soya mudah dicerna sekaligus mengandungi semua asid amino yang diperlukan untuk menbina dan membaiki tisu badan yang rosak selain membekalkan tenaga. 

5.       Kadar lemak dan kalori yang rendah
Soya memnag terbukti mengandungi lemak dan rendah kalori. Ianya sangat sesuai untuk pesakit jantung dan kencing manis. Soya boleh dijadikan penganti makanan berat yang lain sebagai diet harian.

Akan tetapi, tidak semua soya dipasaran itu baik untuk kesihatan. Pastikan anda memilih soya yang ditanam secara natural tanpa bahan kimia. Bukan itu sahaja, pilihlah soya yang tidak terubah genteiknya( Non-GMO). Soya yang telah terubah genetiknya adalah soya yang tidak mengandungi kelebihan soya sepatutnya. Soya yang belambak dipasaran kebanyakkan adalah soya yang tidak berkualiti malahianya jenis GMO.

Anda adalah orang yang bijak, pasti memilih yang terbaik. 






Konsultasi secara percuma 
Jom dapatkan supplemen semulajadi,dan selamat
boleh :-
follow saya di facebook Syida Hashim
atau page saya Alahai Vitamin
atau
hubungi saya syida hashim 01121421925
Email: syida_11@ymail.com
shaklee ID 1068905

No comments:

Post a Comment

Komenlah sikit apa-apa pun. Jangan lupa tinggal jejak sekali, senang nak terjah balik..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...